Musikvideoer som en kunstform har undergået rimelig heftig udvikling de sidste år. Vi er som mennesker utrolig visuelt anlagte, hvormed at den "visuelle musik", som live Session er, stadig er utrolig effektiv. På et SoMe marked gør live session sig godt, da det ofte vil fastholde seeren længere når musikken skal sælges, hvis der er video på. Live sessions som deles på nettet og SoMe har jo også den fantastiske fordel, at det potentielt set kan gå viralt på nationnalt og international, da internettet er ligeglad med om at en live session er blevet optaget i Aalborg, eller et andet sted i Jylland.

En live session er på mange måder utrolig tillokkende, da det giver bands og artister, da en professionelt udført live session kan bruges i mange sammenhænge, både som en ren lydside, klar til udgivelse, men også et super fængende visuelt pr-materiale, som kan bruges på tværs af platform.
Man kan med andre ord få "2 i 1".
Gør dig nogle tanker om hvad du vil opnå med din live session
Du kan altid undersøge markedet, se om der skulle være en oplagt mulighed i Aalborg, men start med at få et overblik over, hvad du / I ønsker jer i en Live Session.
Ønsker du / I jer en live session, som kan udgives som et nummer bagefter? Så kan det være en fordel at vælge at skyde videoen i et lydstudie, hvor lyden kan kontrolleres mest muligt, med mindst mulig indvirkning fra udefrakommende elementer. Ønsker Du / I jer en live session, som tydelig viser bookere, fans og pladeselskaber, at du / I kan spille live? Så overvej om en "one shot" video ikke er den rigtige vej at gå. En "one shot" video er "ægte", den holder sig meget tro til virkeligheden, hvormed den tydelig viser hvad du/ I kan .
Nedenfor er en "One Shot" video fra The Hideout Studio i Aalborg. Her er det tydeligvis live og giver potentielle kunder en helt klar ide om, hvad de kan forvente, hvis de booker musikerne.
Valg af sang til jeres live session
At vælge den rigtige sang til jeres live session i Aalborg er en investering, en investering i dig / jer som artist / band, men også i din / indkomst, når projektet begynder at blive lidt mere seriøst. Når man går ind til opgaven med en live session, så skal man huske, at nummeret skal kunne udføres godt live, det skal lyde godt uden "studie magi" og så skal nummeret komplimentere din / jeres øvrige PR-strategi.
Det kan være at du / i planlægger en live session i forbindelse med nogle øvrige udgivelser. Måske du / I har en EP med tre numre klar til udgivelse, overvej her hvad der giver mening.
Udgiv din / jere live session som en del af en størrer plan.
Hvis du / I som band planlægger en størrer udgivelse af musik, så kan en live session bruges som en del af denne udgivelse. Du / I kan udgive musikken fra jeres live session sammen men resten af udgivelserne, fx som en "X - Live session version". På mange måder er live session et godt redskab til at få "gigs", et "proof of concept" .
Musik promo i den elektroniske tidsalder er meget anderledes end i den analoge tidsalder, hver gang at du / I som band eller artist vinder publikums fokus, så bliver publikum / lyttere nærmest automatisk udsat for vores bagkatalog. Før i tiden kunne en upcomming måske præsenterer sit materiale i form af en EP / CD / Kassettebånd, hvormed der selvfølgelig sættes alt ind på at sælge netop "den nye", men i dag kommer mulige fans ind og kan nemt opleve artistens bagkatalog, især hvis man får taget de sociale medier i brug og gentagende får mindet publikum om éns eksistens.
Ud over udgivelsen af en live session, så kan man med fordel tænke følgende ind i sin udgivelse strategi på SoMe -
7 råd til at få mest mulig ud af din live session i Aalborg
1) Ræk ud til andre artister / band, også selvom de ikke kommer fra Aalborg
Spørg andre bands, eller artister, som du /I har en connection til, om de ikke vil dele din / jeres musik, video eller koncert. De kan eventuelt dele det på tværs af deres sociale medier, det giver også dem muligheden for at gøre opmærksom på dem selv. I er ikke nødvendigvis konkurrenter, I kunne være partnere med parallelle baner i branchen
2) Tag jeres fans Backstage
Alle elsker at se hvad der sker "behind the scene", men især fans. Det virker utvivlsomt kedeligt eller trivielt for dig / jer, men det er et unikt indblik i dig / jer som artist, som kan give en mere intim tilknytning mellem artist og band. Det gælder både hvis du / I sidder i øveren i Aalborg, eller er på tourné
3) Gå længere end bare musikken, husk merch!
Din / jeres musik er det primære element i markedsføringen, men husk at merch ikke kun kan være en god måde at tjene ekstra penge på, især når man er afsted og spille live, så kan merch også være en måde at skille sig ud på blandt fans.
4) Spørg dine fans om inputs
Journalister kalder det "læser inddragelse", vi kalder det markedsføring og Content.
Fans elsker at blive taget med på råd og det er også fedt at føle at man er bølgelængde med sine fans.
"Vi skal spille et gig i Aalborg, hvad skal vi se / spise / opleve mens vi er i byen?"
5) Vær visuel
Her kommer live session jo igen på banen!
Musik er mere end lyd, lyd kan også blandes med billeder. Hvis man som artist / band opnår en sammenhæng mellem det visuelle og det auditive, så har man et produkt, hvor man slet ikke behøver at spille musikken, før publikum ved hvem du er. Der er forøvrigt ikke rigtig nogen undskyldning mere, da smartphones er blevet så gode at de kan give nogle fantastiske videoer med dig / jer og din / jeres visuelle fremtoning, læg eventuelt din / jeres musik ind som underlægning.
6) Gør alt til et event - også din tid i studiet
En af hemmelighederne ved at udgive singler, fremfor at udgive i størrer pakker som albums eller EP´er er, at vær release bliver til noget stort, som man har lyst til at dele og mere vigtigt, at man har en undskyldning for at dele noget nyt content. Ethvert gig kan blive noget særligt, alt kan blive unikt og give en undskyldning / inspiration til at lave noget content til SoMe.
7) Glem ikke "The Basics"
Bios, EPK, Billeder, logoer er stadig vigtige. Sørg for at have links til din musik, så folk kan finde "hvad du sælger" og sørg for guds skyld for, at folk kan finde dig/ jer, det hjælper ikke noget at ankomme til fx Aalborg på tourné og ingen ved at du er der. Så husk Tour Plan / Koncert Plan!
Vælg det rigtige format til din / jere live session
Nu er har du / I fået en ide om det store billede og hvad en live session kan bruges til, samt ideer til hvordan man kan bruge ikke blot live session, men også processen i markedsføring.
Nu skal det konkretiseres.
Er det vigtigt at lyden er professionel? Så bør det foregå i et lydstudie.
Skal det være råt og med genkendelige omgivelser? Så kunne man måske holde forsøge at gøre det i byen, med lokale vartegn.
Skal det virke autentiske og nærværende? "One Shot" kameraføring er oplagt.
Skal det være stort og med mange kameravinkler, med et stort budget til et stort crew? Så skal I have et produktionsselskab på!
Fínd den rette videograf til jobbet
For at få et professionelt produkt, skal man have et professionelt hold.
En dygtig videograf har erfaring med ikke blot video, editering og kameraføring, men også erfaring med hele processen. Hvor langt rækker et budget, hvis der skal hyres en lydmand? Hvis der skal lejes grej? Hvis der skal lejes en lokation i Aalborg?
En videograf har erfaring med processen og vil ofte kunne guide og vejlede dig / jer processen.
Hvis du / ikke finder et lydstudie der har hele pakken, så kan en dygtig videograf nemt hjælpe dig med at hyre de professionelle kræfter og grej, som skal bruges til at lave en professionel live session.
Få mest muligt ud af dit budget - Find et lydstudie til jeres live session.
En oplagt måde at skabe et prismæssigt konkurrencedygtigt produkt på, er at skabe det i samarbejde med erfarne specialister.
Det kan umiddelbart virke dyrt, men det giver egentlig god mening. Hvis man fx driver et professionelt lydstudie, så har studiet i sin natur kompetencerne til at lave en professionel auditivt produkt. Lydstudiet giver på mange måder også nogle virkelige kontrollerede forhold, så hvis lydstudiet også beskæftiger sig

med video kan du / I som artist hurtigt få et virkelig godt produkt, til ret få penge.
Et lydstudie har ofte fantastiske optagemuligheder, muligheder for at afskærme instrumenterne, mikrofoner, preamps osv. Ydermere så kender teknikeren / produceren kendskab og erfaring med ikke blot udstyret, men også akustikken.
Besøg Lydstudiet før du / i tager en beslutning om live session
Et lydstudie giver frem for alt kontinuerligtet. De kontrollerede omgivelser vil give et mere eller mindre perfekt setup, som vil give de bedste forudsætninger for din / jeres lydside.
Du kan altid ringe og bestille et besøg i et besøg i studiet, brug dette besøg til at spørge ind til måden studiet laver live sessions på. Snak med personalet, find ud af om du / i føler jer trygge og støttet i netop jeres vision for videoen.
Post Produktion
En live session er jo både en musik og video side.
Professionel mixing og mastering tager din video til helt nye højder. Med et professionelt studie er de vant til at arbejde med lyd på et meget højt niveau, men de er også vant til at arbejde med musikere, som skal leverer det bedst mulige take. Et professionelt lydstudie kan guide og har erfaringen med at få det bedste mulige take ud af musikere.
God Jagt på en live session indspilning i Aalborg!
Kh Jacob Nørgaard - Studio Manager - The Hideout Studio
Et One Stop Studio er med dig hele vejen - The Hideout Studio er med dig hele vejen
The Hideout Studio i Aalborg er et "One Stop Studio", hvor The Hideout Studio kan levere ydelser
Indspilning , Professionel musikindspilning med fokus på kvalitet og kreativitet i et inspirerende lydstudie.
Vis hvem du du /I er!
En live session viser potentielle bookere, spillesteder og fans hvem i er og hvad i kan live
Udgiv din musik igennem os
Vi har stor erfaring indenfor udgivelse af musik, hvormed vi står klar til at udgive netop din/ jeres musik gennem vores internationale anerkendte distributionskanaler
Mixing, I tæt dialog med os kan vi sammen skabe det lyd ideal som netop du/ I ønsker for jeres musik.
Totalløsning med Videopodcast: Skab engagerende indhold med video og lyd for at nå et større publikum.
SoMe-materiale: Vi filmer og redigerer engagerende indhold til artister og virksomheder i studiet, så du kan styrke din online tilstedeværelse.
Mastering, Professionel mastering for at sikre en perfekt lyd, klar til distribution på alle platforme.
Fotos for artister: Professionelle billeder taget i studie eller live ved koncerter for at fremvise dit talent.
Har du nummeret, men ønsker professionel sparring til arrangementet og indspilning af de instrumenter du ikke selv mestre?
Vi er uddannede musikere og klar til at bistå