top of page

Mastering i Taastrup : den sidste finesse, inden musikken rammer verden.

Jacob Nørgaard
Indspilning i Aalborg

Mastering = Sort magi efter mix?

Mastering af en sang, uanset om den er blevet indspillet i Seattle eller Taastrup, tager udgangspunkt i det mix som bliver afleveret, først og fremmest for at gøre det klar til distribution, fx udgivelse til streaming, Vinyl eller CD´s. Det er en kvalitets kontrol, en sidste mulighed for at tjekke for Clicks´, Pops´, dårlige edits eller noget lignende, alt som kan aflede lytterens opmærksomhed fra musikken. Udover at være en kvalitetskontrol, så er det også en mulighed for at du som artist/ band / producer, kan få et sæt friske ører på musikken. Disse friske øre forholder sig til musikken i en størrer samhæng, forholder sig til hvordan musikkens overordnede balance er i forhold til markedet / Konkurrenterne . Aalborgs evigt voksende musikscene betyder, at flere og flere bands har fået øjnene ( i dette tilfælde nok nærmere ørene) op for hvilken forskel, et professionelt master kan have.


Mathias Fischer - Indspiller og får mastering i Aalborg
Mathias Fischer Indspiller i The Hideout Studio

Er mastering nødvendigt?

Mastering er, som sagt først og fremmest en kvalitetskontrol, derefter en "polering" af lyden. Mastering forbereder musikken til distribution, Vinyl, MP3/AAC, Streaming, som fx Spotify og radio. I vores tid er mastering med til at skabe et "færdigt produkt", som lyder færdigt. Der er intet officelt krav til mastering ved fx streaming, men når det kommer til Vinyl eller CD´er , begge formater der stadig bliver brugt, så er det et krav med mastering, igen for at sikrer distribution når musikken skal fra lille Taastrup til resten af verdenen.




Mix gøres klar til mastering her i The Hideout Studio
Mixing Consol med analog outboard

Hvad er forskellen på mixing og mastering?

Mixing er det første skridt i postproduktionen af musik. Her sidder teknikeren / mix engineer, meget kort fortalt, og balancere de individuelle spor indbyrdes. Sporene eksistere her i et vakuum, hvor de individuelle spor formes til én sammenhængende musikalsk enhed, dette gøres gennem fader ( volumen ) , EQ, Kompression, Panning, Reverb og andre våde effekter som fx også delay. I den digitale tidsalder kan disse spor optages et sted og sendes på den anden side af kloden. Du kan sidde i Taastrup og indspille, hvorefter sporene kan sendes til Texas, det er vildt!


Mastering er derimod sidste skridt før distribution. I Mastering lytter man til nummeret som en helhed, altså en stereo fil, her tjekker man som beskrevet før, filen for elementer, som eventuelt kan ødelægge lytteoplevelsen. Ydermere har man jo her måske mulighed for at forbedre de soniske kvaliteter i musikken, herunder loudness, EQ´kurve og kompression, alt sammen for at gøre mixet´s kvaliteter mest mulig ære, men igen også for at forberede musikken til distribution.



The Hideout Studio i Aalborg
The Hideout Studio

Mastering - skab et homogent produkt for "flowlyttere" i Taastrup og Helsinki.


Musikken er altid første prioritet, men musikken lever ikke i et vakuum. Når musikken udgives til streaming / radio, så kommer musikken til at sameksisterer med anden musik, formentlig endda musike af ca samme komponenter ( Klassisk og Pop-musik bliver sjældent afspillet på samme radiostation). De enkelte numre skal dermed ikke blot passe sammen med resten af artistens udgivelser, men også kunne konkurrere med det øvrige marked.




Hvis jeg sidder med et album med én artist /band, så skal jeg, uanset forskellene i instrumentering, energi / intensitet, feeling osv, skabe en eller anden form for musikalsk sammenhæng mellem de individuelle numre. Jeg kan få tilsendt et album, som er indspillet over en lang tidsperiode, forskellige indspilningsstudier, eller mixet af forskellige folk.

Det kan med andre ord være meget forskelligt materiale som jeg får.

"Jeg må skabe en kontinuerligtet i lyden, lave et homogent materiale til artisten / pladeselskabet"

Jacob Nørgaard - Studio Manager - The Hideout Studio
Jacob Nørgaard - Mastering Engineer The Hideout Studio

Med en pop-plade skal vokalen fx være kontinuerlig , konsekvent sang efter sang. I The Hideout Studio i Aalborg laver vi også rigtig meget instrumentalmusik, her gælder der de samme principper, her kan lead instrumentet fx være din "vokal", musikkens stemme.

Det kan være en kende angstprovokerende at arbejde med, hvis der er en stor sonisk forskel nummer til nummer, hvilket igen kan forværes af skiftende studier, producere osv, hvilket jo bestemt ikke er utænkeligt i den moderne musikbranche, uanset om musikken er indspillet i et stort studie i Taastrup, eller et hyggeligt hjemmestudie i Esbjerg.



Men selvom at musikken er indspillet, produceret og mixet i samme studie, så kan der, som før nævnt, stadig være en kæmpe forskel nummer til nummer. Måden hvorpå producer, band eller mix engineer tænker musikken på, kan gennem processen ændre sig løbende, hvilket faktisk ofte kan være ret sjovt at gætte på, når man sidder med sit master-

"Hvilket nummer blev mon lavet først?"

Der er fx ofte forskel på hvor højt vokal / lead instrument er, hvor meget bas der er i mixet, bare en skiftende grundtonen numrene imellem kan ændre dette forhold mellem bund og top.


 

Forbered dit Mix til Mastering

Noget af det fantastiske ved at leve i vores tid som musiker er, at man kan arbejde remote med sin musik, du / I kan med andre ord at sidde i Taastrup og få jeres musik mastered i New York. Sejt ik?


Dobbelt tjek at du har de rigtige filer

Sikre dig, at det er det rigtige mix der er bouncet / eksporteret ud af maskinen, det hænder at man som mastering engineer simpelthen får det forkerte mix. Den eksporterede fil bør minimum afspejle mix´sessions bitdybde, men minimum 24-bit, sampling rate gerne også den oprindelige. MP3 til mastering er et No Go!


Kenneth Dahl Knudsen indspiller i The Hideout Studio

Metadata

Kan vi få metadata (kunstnernavn, sang-/albumnavn, trackliste)?

Det er en kæmpe hjælp at have metadata på plads lige fra starten af masteringsprocessen, især hvis vi arbejder med et helt album. Samtidig gør det livet meget nemmere, når det kommer til at holde styr på filer og undgå bøvl med arkivering senere.

Metadata er især vigtige når det kommer til udgivels af CD De fleste CD'er bliver sendt til fabrikken som en digital fil, kaldet en DDP-fil. DDP-filen inkluderer al lyd, oplysninger om pauser mellem numrene samt koder som ISRC og muligvis UPC/EAN. Desuden kan en DDP-fil indeholde CD-Text, der beskriver albumtitlen, individuelle sangtitler og kunstnerens navn.


Send gerne referencer!

Det er super fedt at have en referenceliste, før jeg går i gang med mastering, da det giver et helt stjerneklart billede af, hvad kundens præferencer er.

Her er nogle tips til at vælge disse numre.

  • Du skal synes at det er nogle gode numre, også sonisk

  • Skyd gerne højt! Hvis jeres band kommer fra Taastrup, så kan I stadig sagtens sende referencer til udenlandske artister, i mastering er det musikken der er i fokus.

  • Numrene skal have samme instrumentering, eller så tæt på som muligt.




Send gerne feedback

Musikken er ikke færdig, før kunden er tilfreds.


Når du som artist modtager dit første master, så lyt til musikken og tag noter, som du kan sende retur til mastering engineer, dette kaldes revisioner.

Feedback fra artisterne er virkelig vigtige, for det er i sidste ende kunden og ikke teknikeren, som skal være tilfreds med resultatet. Vær så åben så mulig når du giver feedback, forklar problemet med dine egne ord, det giver altså typiske det bedste resultat. Der kan forekomme en del revisioner, når man først starter et samarbejde mellem artist og mastering engineer, men det bliver hurtigt nemmere for begge parter, når man lære hinanden sprog og refferencer.





"Vælg et lydstudie med "X-Factor

X-Factor


I skal overveje "X-factor", når I leder efter et lydstudie i Taastrup.

X-Factor kan være et konkurrenceparameter, som lydstudie kan tilbyde ud over mixing, mastering og selvfølgelige indspilning. Det kan være at I tænker at det vil være godt for jeres kommende single, EP eller album at tilføje en live session til jeres markedsføring? Måske I ønsker jer, at lydstudiet i Taastrup skal stå for distributionen af musikken, så musikken kan komme online og I stadig beholde alle rettighederne?"




THE HIDEOUT STUDIO

Jacob Nørgaard fra The Hideout Studio.

One stop studio 

©2025 by The Hideout Studio.

CVR. 35014640

+45 26 72 52 62

Lucas, tekniker i The Hideout Studio, Studie, Aalborg, Ålborg, indspil en sang,Mixer, billede,

Jacob Noergaard
Studio Manager

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Lucas Illanes
Tekniker, producer, fotograf, videograf.

bottom of page