Udgiv din musik
Vi oplever ofte at især nye artister / band´s spørger os indtil strategier i forbindelse med udgivelse af musik.
Vi har her på siden samlet nogle gode råd, som vi selv har samlet op igennem tiden.
Sikrer dig at dit image er i overensstemmelse med dig og din musik
Hvis du spiller metal, så er det måske ikke super relevant, eller troværdigt, hvis din hjemmeside primært består af enhjørninger, kattekillinger og pink farver. Det kan være at andre genre er mere passende til den slags.
Det samme gælder fx EDM, hvor naturelementer måske også kan virke malplaceret, herunder vand, træer, græs, skove osv.
Simple og troværdigt
Du skal i den musikalske verden, ligesom alle andre sammenhænge, ikke forsøge at være noget, som du ikke er.... Det er ganske enkelt for hårdt i længden.
"Du er hvem du er, og folk vil elske eller hade dig for det"
Hvis du fra start sætter dig op til at være noget du ikke, eller tager credit for ting som du ikke har gjordt eller opnået, så er du/ I på den direkte vej til at fejle grusomt.
Fortæl gerne hvor og hvad du kommer fra.
Skil dig ud fra mængden
Selvom at det kan være utroligt fristende at bruge en anden artist til at beskrive dig selv ( "Vi er det nye X!" ), så virker det ikke særligt originalt.... og så er det forøvrigt utroligt svært at være det nye "Coldplay".
Brug derfor din/ jeres energi på at vise hvad du/ I er og især hvad der gør dig/jer til noget særligt. Hvis hvem du/I er gennem fx billeder og live session .
Der er noget unikt i alle, så vis det!
Vis hvem du/ I er, fx med en Live Session
Vær kontinuerlige!
Det kan ikke nytte noget at gå fra et look som Slash den ene dag, og så den anden dag ligne en af gutterne fra det hemmelige band "Beatles" ( mest kendt for at stoppe trafikken i England, i forbindelse med et foto). Du/I bliver nødt til at fremstå visuelt kontinuerligt.
Læg en stil, lav en palette af farver som du/I bruger.
Denne stil kan du bruge på billeder, på scenen, på SoMe og hjemmesider.
Gode fotos er et must!
Det giver næsten sig selv.
Ja, fotos er vigtige!
Det skal se fedt ud på SoMe, der skal være nogle fede billeder i dine/ jeres EPK´er , der skal være nogle gode billeder som bookere, spillesteder, journalister og fans kan bruge!
Har du nogensinde set en stor artist / band poste et dårligt billede?
Hvad du absolut
skal have på dine / jeres SoMe
Det er sket mere end én gang, at jeg ( Jacob ) har skulle ringe eller skrive til en artist, hvor jeg forgæves forsøgte at få deres kontakt info, eller sågar TOURPLAN!!!!.... Jeg bliver simpelthen så træt.
Så nu lover vi lige hinanden noget, nemlig at følgende altid fremgår på SoMe.
- Navn på band/ artist
- Kommende koncerter
- Link til musik, hvis du sidder med noget musik der skal udgives, så læs eventuelt her: Udgiv Din Musik
- Kontakt info, gerne både mail og telefonnummer.
Hvad skal en artist / bands hjemmeside indeholde?
En hjemmeside kan for mange, i 2024, virke helt overflødigt. Men spørg dig selv, hvilket lydstudie vil du finde mest seriøst?
1) Et studie med en SoMe platform, hvor du kan "Slide i DM´s?"
2) Et studie med en SoMe platform, hvor du kan opsøge viden og tage kontakt via en hjemmeside, når du er klar til at tage springet?
Det giver lidt sig selv at det udstråler en vis professionalism at have en hjemmeside, ikke kun som et lydstudie i Aalborg som os, men også som musiker. En hjemmeside er ikke kun et "visitkort", det er også en vidensbank, så tag dig selv seriøst og lav en hjemmeside!!
Din / Jeres hjemmeside skal indeholde følgende pressesektion:
1) High Res farve og sort/hvid billeder
Som kan bruges til online promo og print. Print bruges stadig til fx posters i bybilledet.
2) Low Ress farve og sort/hvid
Gør det let for dem at downloade det hele!
3) Dit / Jeres Logo i forskellige opløsninger!
Her i The Hideout Studio har jeg ( Jacob ) en mappe på mit skrivebord, hvor vores logoer er i 6 forskellige opløsninger og udformninger. Klar til nogle af vores mange samarbejdspartnerer skal bruge dem.
4) En Biografi
Måske har du / I en "Omkring mig" side, hvilket er super!
Men det giver super god mening at have en virkelig dybdegående Bio, som journalister og bookere kan bruge til deres arbejde, når de forsøger at sælge dig / jer.
5) Er du / I blevet nævnt i nogle medier?
Har du / I været så heldige, at du/ I har fået noget omtale, så er det helt oplagt at bruge denne omtale som en løftestang for andre medier!
6) PDF´er af flyers og plakater / Posters
Gør det let for kunderne, og lad dem kunne downloade PR-materiale, så du / I kan få solgt flest mulige biletter.
7) Videoer
Videoer er vigtige, de viser hvem du / I er, og hvad publikum ( kunderne ) kan forvente hvis de køber dit / jeres produkt, eller ganske enkelt bruger tiden på at se dig / jer. En video kan optages professionelt, hvilket selfølgelig igen viser noget seriøsitet, men alt er bedre end intet her.
8) Musik
Hvis du / I har musik liggende online, så skal det selvfølgelig være tilgængeligt på din / jeres hjemmeside, så kunder kan se hvad de køber.
9) Links til SoMe
Vi kender det alle, hjemmesiden bliver ikke lige opdateret lige så tit som SoMe gør, det er helt forståeligt. Men her kan man snyde lidt!
Embed dine SoMe, fx Instagram, til din hjemmeside, så der altid er nye billeder på siden.
10) Du ejer din hjemmeside, men ikke din SoMe profil.
Husk at du ejere din hjemmeside, men du kan blive smidt af Facebook, TikTok, X, Instagram og Tinder i morgen, helt uden at du kan gøre noget ved det!